TORY I POCIĄGI - BUDUJEMY KOLEJ
KARTA NAUCZYCIELA
Temat lekcji: Tory i pociągi – budujemy kolej
Dla klasy pierwszej
iOS | Nazwa aplikacji: TRAIN KIT | Android |
TAK (19,99zł) | TAK (19,99zł) |
1. CELE LEKCJI:
Cel główny:
Rozwój kompetencji technologiczno- informatycznych w zakresie programowania i projektowania.
Cele szczegółowe:
Poszerzanie wiedzy w zakresie działania kolei w aspekcie użytkowym i technologicznym;
Doskonalenie umiejętności rozwiązywania problemów wymagających logicznego myślenia;
Rozbudzenie kreatywności;
Rozwój inteligencji wizualno- przestrzennej;
Rozwój orientacji przestrzennej i orientacji w schemacie ciała;
Wdrażanie do wykorzystywania TIK w rozwiązywaniu codziennych problemów;
Rozwijanie kompetencji przyszłości poprzez poszukiwanie rozwiązań na potrzeby XXI wieku;
Wdrażanie do debugowania.
2. WYKORZYSTYWANE NARZĘDZIA CYFROWE:
Aplikacja: Train Kit- iOS, Android
3. TREŚCI PODSTAWY PROGRAMOWEJ
Podane treści są zgodne numerycznie i literalnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej
Treści główne ( związane z realizacją zamierzonych celów): | Treści dodatkowe ( realizowane w ramach integrowania treści z różnych obszarów edukacji) |
VI. Edukacja techniczna
1) planuje i realizuje własne projekty/prace; realizując te projekty/prace współdziała w grupie; 4) organizuje pracę, wykorzystuje urządzenia techniczne i technologie; zwraca uwagę na zdrowie i zachowanie bezpieczeństwa, z uwzględnieniem selekcji informacji, wykonywania czynności użytecznych lub potrzebnych 2. Osiągnięcia w zakresie znajomości informacji technicznej, materiałów i technologii wytwarzania. Uczeń: 4) wykonuje przedmiot/model/pracę według własnego planu i opracowanego sposobu działania. VII. Edukacja informatyczna
2) tworzy polecenie lub sekwencje poleceń dla określonego planu działania prowadzące do osiągnięcia celu; 3) rozwiązuje zadania, zagadki i łamigłówki prowadzące do odkrywania algorytmów. 2. Osiągnięcia w zakresie programowania i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń: 1) programuje wizualnie: proste sytuacje lub historyjki według pomysłów własnych i pomysłów opracowanych wspólnie z innymi uczniami, pojedyncze polecenia, a także ich sekwencje sterujące obiektem na ekranie komputera bądź innego urządzenia cyfrowego; 3. Osiągnięcia w zakresie posługiwania się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi. Uczeń:
2) kojarzy działanie komputera lub innego urządzenia cyfrowego z efektami pracy z oprogramowaniem; 5. Osiągnięcia w zakresie przestrzegania prawa i zasad bezpieczeństwa. Uczeń: 1) posługuje się udostępnioną mu technologią zgodnie z ustalonymi zasadami; | I Edukacja polonistyczna 1.Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń: 1) słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie; 2) wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji; zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia lub braku pewności zrozumienia słuchanej wypowiedzi; 5) słucha i czeka na swoją kolej, panuje nad chęcią nagłego wypowiadania się, szczególnie w momencie wskazywania tej potrzeby przez drugą osobę. 2. Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń: 2) formułuje pytania dotyczące sytuacji zadaniowych, wypowiedzi ustnych nauczyciela, uczniów lub innych osób z otoczenia; 3) wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami, zadaniem, sytuacjami szkolnymi, lekturą czy wydarzeniem kulturalnym; 7) dobiera stosowną formę komunikacji werbalnej i własnego zachowania, wyrażającą empatię i szacunek do rozmówcy; II. Edukacja matematyczna
2) porównuje przedmioty pod względem wyróżnionej cechy wielkościowej, np. długości czy masy; dokonuje klasyfikacji przedmiotów; 3) posługuje się pojęciami: pion, poziom, skos. 2. Osiągnięcia w zakresie rozumienia liczb i ich własności. Uczeń: 2) odczytuje i zapisuje, za pomocą cyfr, liczby od zera do tysiąca oraz wybrane liczby do miliona (np. 1 500, 10 000, 800 000); 4) porównuje liczby; porządkuje liczby od najmniejszej do największej i odwrotnie; rozumie sformułowania typu: liczba o 7 większa, liczba o 10 mniejsza; stosuje znaki: <, =, >. 5. Osiągnięcia w zakresie rozumienia pojęć geometrycznych. Uczeń: 1) rozpoznaje – w naturalnym otoczeniu (w tym na ścianach figur przestrzennych) i na rysunkach – figury geometryczne: prostokąt, kwadrat, trójkąt, koło; wyodrębnia te figury spośród innych figur; kreśli przy linijce odcinki i łamane; rysuje odręcznie prostokąty (w tym kwadraty), wykorzystując sieć kwadratową; 6. Osiągnięcia w zakresie stosowania matematyki w sytuacjach życiowych oraz w innych obszarach edukacji. Uczeń: 1) klasyfikuje obiekty i różne elementy środowiska społeczno-przyrodniczego z uwagi na wyodrębnione cechy; dostrzega rytm w środowisku przyrodniczym, sztuce użytkowej i innych wytworach człowieka, obecnych w środowisku dziecka; 6)dokonuje obliczeń szacunkowych w różnych sytuacjach życiowych; III Edukacja społeczna |
3) przyjmuje konsekwencje swojego uczestnictwa w grupie i własnego w niej postępowania w odniesieniu do przyjętych norm i zasad; 10) wykorzystuje pracę zespołową w procesie uczenia się, w tym przyjmując rolę lidera zespołu i komunikuje się za pomocą nowych technologii. IV Edukacja przyrodnicza 2. Osiągnięcia w zakresie funkcji życiowych człowieka, ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i odpoczynku. Uczeń: 9)rozróżnia podstawowe znaki drogowe, stosuje przepisy bezpieczeństwa w ruchu drogowym i miejscach publicznych; przestrzega zasad zachowania się w środkach publicznego transportu zbiorowego; 13) stosuje zasady bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń cyfrowych, rozumie i respektuje ograniczenia związane z czasem pracy z takimi urządzeniami, oraz stosuje zasady netykiety; 15) ma świadomość pozytywnego znaczenia technologii w życiu człowieka. V. Edukacja plastyczna
1) wyróżnia w obrazach, ilustracjach, impresjach plastycznych, plakatach, na fotografiach: A)kształty obiektów – nadaje im nazwę i znaczenie, podaje części składowe, C) barwę, walor różnych barw, różnice walorowe w zakresie jednej barwy, fakturę. 2. Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń: 3) wydziera, wycina, składa, przylepia, wykorzystując gazetę, papier kolorowy, makulaturę, karton, ścinki tekstylne itp.; 6) wykonuje prace, modele, rekwizyty, impresje plastyczne potrzebne do aktywności artystycznej i naukowej; 9) tworzy przy użyciu prostej aplikacji komputerowej, np. plakaty, ulotki i inne wytwory. |
ETAPY PRZEBIEGU LEKCJI
Co musisz zrobić:
Kilka dni przed zajęciami (po otrzymaniu smsa przypominającego) powiedz, że dostałaś wiadomość od Pana Tableta o następującej treści:
Witajcie! Niebawem znów się zobaczymy. Ale jestem szczęśliwy! Nasze spotkanie z pewnością będzie tak niesamowite, jak poprzednie. Jeżeli jesteście ciekawi, kto tym razem będzie potrzebował pomocy Pana Tableta, rozwiążcie przygotowane przeze mnie dla Was zadania. I pamiętajcie- będę u Was już za….dni.
Pan Tablet
Tę wiadomość możesz wydrukować z pliku PDF dostępnego na naszej stronie internetowej www.pan-tablet.pl/przewodnik
Skseruj dwustronnie w kolorze kartę pracy (załącznik numer 1) i wykonaj zadania z uczniami PRZED lekcją z Panem Tabletem.
Skseruj jednostronnie w kolorze kartę pracy (załącznik numer 2) i wykonaj zadania z uczniami PO lekcji z Panem Tabletem.
UWAGA!:
Pamiętaj, że możesz zrobić tylko wybrane z proponowanych przez nas zadań na kartach pracy zadań.