Problem UTRATY RÓWNOWAGI EMOCJONALNEJ u dzieci i młodzieży jest znany niemal każdemu rodzicowi, nauczycielowi czy wychowawcy. Coraz młodsze dzieci korzystają ze smartfonów, laptopów, tabletów, telewizorów, konsol do gier. Świat ekranów coraz bardziej przenika ich rzeczywistość. A obecność online staje się dominująca i coraz bardziej pożądana przez dzieci. Nie można zaprzeczyć, że świat wirtualny to naturalna przestrzeń młodego pokolenia i trudno nie wskazać jego zalet. Jednak konieczna jest OBECNOŚĆ, CZUJNOŚĆ i UWAŻNOŚĆ dorosłego – rodzica, opiekuna, nauczyciela, by dziecko nie wkraczało w świat wirtualny bez nadzoru i na własną rękę.

 

Złość to naturalna emocja, tylko problem zaczyna się wtedy, kiedy dziecko nie potrafi zachować właściwego balansu cyfrowego i traci nieustannie kontrolę nad złością, kiedy musi wyłączyć urządzenie elektroniczne. Jeśli złość zamienia się w agresję z tego powodu, to jest to już niepokojący sygnał, że warto wdrożyć dodatkowe działania.

 

Nasz projekt edukacyjny wprowadza urządzenia elektroniczne, ale limitujemy pracę w aplikacji i analizujemy stopień zaawansowania 
w danej grupie problemu z regulowaniem trudnych emocji powstałych w wyniku zatrzymania pracy z ekranem. Nie demonizujemy nowych technologii, ale uważamy, że rodzice, nauczyciele i opiekunowie powinni włączać się aktywnie w proces współregulowania emocji dziecka. Wskazujemy swoimi działaniami, jak pracować z urządzeniem mobilnym, ale zachęcamy też rodziców i nauczycieli do pomocy w kształceniu u dzieci umiejętności BYCIA ZRÓWNOWAŻONYM, regulacji emocji i ciała oraz podejmowania przez dzieci słusznych decyzji nawet w stanie silnego wzburzenia.

 

Analizując objawy u dziecka, wspieramy rodziców w poszukiwaniach przyczyny. Należy bowiem wiedzieć, że agresja wywołana odebraniem telefonu to objaw i rodzic powinien ustalić, jakie mogą być tego przyczyny, z jakimi trudnościami zmaga się dziecko, skąd pojawia się u niego emocjonalny chaos.

 

Spróbujmy w ramach naszego projektu DZIECKO W ŚWIECIE MULTIMEDIÓW podjąć wspólne działania wspierające dziecko w procesie odzyskiwania równowagi emocjonalnej i właściwego balansu między światem online i offline.

 

Agnieszka Krawczyk

Autorka tekstu